Tvoja Aplikácia.sk

+421 948 221 043 info@tvojaaplikacia.sk

Menu

Mobilná aplikácia vs. mobilný web: čo je výhodnejšie pre váš podnik?

Mobilná aplikácia vs. mobilný web: čo je výhodnejšie pre váš podnik?

By In Blog On 12. marca 2018


Prudký vývoj mobilných technológií v posledných rokoch zapríčinil zmenu návykov ľudí. Dnes, keď je väčšina vyhľadávaní informácií na internete vykonávaná z mobilných zariadení, sú firmy prinútené prispôsobiť sa tomuto trendu, aby dostali svoje produkty a služby do povedomia zákazníkov. Zatiaľ, čo webstránky optimalizované pre menšie obrazovky mobilných zariadení sú už dnes samozrejmosťou, čím ďalej tým viac malých podnikov objavuje výhody vlastnej mobilnej aplikácie. V tomto článku sa pozrieme na výhody aj slabiny oboch týchto technológií. Ktorú využiť, aby ste pritiahli nových zákazníkov a pripútali si existujúcich?

 

Mobilná aplikácia

Dnes už je známe, že ľudia používajúci smartphone trávia v priemere 86% času využívaním jeho aplikácií. Na druhej strane, prieskumy ukazujú, že väčšinu aplikácií, ktoré si používatelia do telefónu stiahnu, otvoria iba raz. Vlastná mobilná aplikácia, ak je dobre navrhnutá, môže jednoducho upútať pozornosť používateľa, takže jej využívaním strávi viac času a bude ju používať opakovane. To by mal byť cieľ každého podniku, inak by investícia do vlastnej aplikácie nemala zmysel. Ak sa vám však podarí zákazníkov upútať, budú ju používať pravidelne. Mobilná aplikácia vám tak prinesie nové tržby a pridanú hodnotu pre zákazníka. Aby si zákazník umiestnil vaše logo na domovskú obrazovku svojho telefónu, potrebuje prechovávať k vášmu podniku dôveru a musí mať z toho úžitok. Namiesto všeobecnej nákupnej aplikácie je preto dobré, ak je vaša aplikácia skôr zameraná na lojálnych zákazníkov. Mobilná aplikácia sa hodí najmä pre rozvoj VIP programu pre najlepších zákazníkov, ktorých môžete takýmto spôsobom rozmaznávať a posielať im špeciálne ponuky.  Poskytnete tak vašim váženým klientom podstatne lepší používateľský zážitok. Navyše ukážete, že sa o nich zaujímate, čím v nich posilníte dôveru vo váš podnik.

Výhody vlastnej mobilnej aplikácie

Interaktivita a notifikácie. Pomocou vstavaných funkcií zákazníkovho telefónu môžete získať neoceniteľné údaje, na základe ktorých viete klientovi poskytnúť personalizované správy a ponuku, ktorá ho môže v danom čase a na danom mieste zaujať. Je to veľmi efektívny spôsob ako zacieliť svoje marketingové aktivity na ľudí, ktorí chcú nakupovať a dopomôcť im k rozhodnutiu. Najkrajšie na tom je, že vás to vôbec nič nestojí.

Offline prístup. Ak váš zákazník zrovna nie je pripojený k internetu, mobilná aplikácia mu aj napriek tomu umožní čítať články, počúvať podcasty, či prehliadať si váš produktový katalóg. To mobilný web nedokáže.

Vynikajúca funkčnosť. Dobre optimalizovaná mobilná aplikácia je rýchlejšia ako mobilný web. Šetrí taktiež používateľovi batériu a dáta, keďže veľký obsah, ako napríklad obrázky, videá, či zvukové súbory nemusia byť pri každom spustení sťahované z internetu, ale sú zahrnuté priamo v aplikácii.

Prehľadnejší dizajn. Samozrejme, mobilný web môže byť tiež veľmi dobre navrhnutý. Mobilná aplikácia však spravidla má menej obsahu, preto je jej použitie rýchlejšie, jednoduchšie a prehľadnejšie.

Prítomnosť v App Storoch. Publikovanie aplikácie do App Storu pre daný operačný systém poskytuje ďalšiu možnosť, ako vás môžu používatelia nájsť.

Vlastná ikona na domovskej obrazovke zákazníka. Psychológia dokázala, že aby zákazníci začali pociťovať dôveru v určitú značku, potrebujú ju vidieť približne 20 krát. Logo vášho podniku priamo na domovskej obrazovke telefónu vášho zákazníka je v tomto smere veľmi efektívnou reklamou. Keď sa zákazník rozhodne nakúpiť tovar či službu, ktorú poskytujete, veľmi pravdepodobne otvorí vašu aplikáciu, pretože je to preňho jednoduchšie ako otvárať internetový prehliadač a zadávať do neho URL adresu konkurencie.

Nevýhody mobilnej aplikácie

Výdavok navyše. Aj keď vlastná mobilná aplikácia nemusí byť nijako drahá, je to stále ďalší výdavok, s ktorým musíte počítať.

Ďalšie nastavovanie a údržba. Keď je aplikácia vytvorená, je potrebné ju publikovať do App Storov, aby si ju vaši zákazníci mohli do svojho zariadenia stiahnuť. Aby vždy obsahovala aktuálne informácie a zabezpečila najlepší používateľský zážitok pre vášho zákazníka, je aplikáciu potrebné čas od času aktualizovať. S tým je spojená ďalšia práca a vypĺňanie registračných formulárov. Tieto nemilé povinnosti však za vás najčastejšie vyrieši priamo vývojár aplikácie.

 

Mobilný web

Zatiaľ čo aplikácia je neprekonateľná pri zabezpečovaní lojality vašich zákazníkov, mobilný web je výborný pre vyhľadateľnosť informácií o vašej firme, produktoch či službách. Objem prevádzky na weboch je dnes približne dvojnásobný v porovnaní s objemom prevádzky na mobilných aplikáciách. Navyše, Google zverejnil štatistiku, ktorá hovorí, že už v súčasnosti je objem vyhľadávania z mobilných zariadení väčší, ako objem vyhľadávania z počítačov a laptopov. Je preto určite dobré, ak vás môžu vaši zákazníci zo svojho telefónu vyhľadať a prezrieť si informácie o tom, čo ponúkate.

 

Výhody mobilného webu

Lacné. Cena optimalizácie webu pre mobilné zariadenia je už zvyčajne zahrnutá v cene webdesignu vašej stránky. Nečakajú vás tak žiadne dodatočné náklady.

Funguje na všetkých zariadeniach. Nepotrebujete osobitnú stránku pre Android, iOS, či Windows Phone telefóny.

Jednoduché nastavenie. Mobilný web nevyžaduje žiadne dodatočné uploady do App Storov, či schvaľovanie aktualizácie. Potrebujete len vlastnú doménu a webhosting.

 

Nevýhody

  • žiadne notifikácie
  • nemožnosť offline prístupu k obsahu
  • neprítomnosť v app storoch
  • nevhodný návrh môže spôsobiť:
    • problémy s funkčnosťou stránky – mnohé funkcie môžu fungovať len čiastočne, alebo vôbec
    •  neprehľadný dizajn – zákazník nenájde čo potrebuje a stránku opustí
    •  Zhoršený používateľský zážitok pre zákazníka – na váš web sa už nebude vracať

 

Záver: Svet nie je čiernobiely

Mobilné aplikácie môžu pomôcť vašim zákazníkom dostať sa k obsahu oveľa rýchlejšie a taktiež vďaka interaktivite ich zaujať na dlhšiu dobu. Posielanie notifikácií je veľkou výhodou, či už publikujete články, alebo predávate produkty a služby. Mobilná aplikácia od dôveryhodného dodávateľa navyše poskytuje lepšie zabezpečenie ako webový prehliadač. Mobilný web však stále vedie, ak nový zákazník vyhľadáva informácie o vašom produkte, no ešte nepozná váš podnik. Vtedy je dobre optimalizovaný mobilný web nenahraditeľný pomocník. Moderným riešením pre dnešné podniky preto je kombinácia oboch týchto technológií – dobre optimalizovaného mobilného webu, ktorý vám pritiahne nových zákazníkov a špecializovanej mobilnej aplikácie, ktorá z nových zákazníkov spraví verných zákazníkov, ktorí budú u vás nakupovať opakovane.

Ak vás téma zaujala, využite našu bezplatnú konzultáciu na ktorej zistíme, či vlastná mobilná aplikácia môže pomôcť aj vášmu podniku budovať lepšie vzťahy so zákazníkmi a budovať vernú klientelu, ktorá sa k vám bude vracať.